
Kradzieże w gastronomii stanowią prawdziwą plagę, czego doświadczył każdy, kto prowadzi restaurację, bar, bistro, foodtruck, kebab, lodziarnię, pizzerię lub klub muzyczny. Niestety do powszechnych praktyk personelu lokali gastronomicznych należą między innymi: nierejestrowanie sprzedaży trudno policzalnych dań i napojów na kasach fiskalnych i przywłaszczanie sobie otrzymanej od klientów gotówki oraz wycofywanie już rozpoczętych rachunków.
Kradzieże pracownicze
Niestety nawet staranne ewidencjonowanie produktów i towarów nie gwarantuje skutecznego ukrócenia powyższego procederu bowiem bardzo często pracownicy gastronomii podejmują działania mające na celu ukrycie powyższych nadużyć przez pracodawcą, takie jak rozcieńczanie alkoholi zmniejszanie porcji wydawanych klientom a nawet przynoszenie do miejsca pracy własnych produktów celem ich dalszej odsprzedaży konsumentom. Nasi klienci spotkali z tak zdumiewającymi pomysłami pracowników jak przynoszenie do pracy własnych bułek do kebabów (co miało ukryć przed pracodawcą realny rozmiar prowadzonej sprzedaży) czy napojów. Co więcej, niektóre zrealizowane przez Bezpieczny Kraków instalacje monitoringu pokazały skalę opisywanego procederu - po montażu kamer obrót wzrastał ponad dwukrotnie!
Jak wskazano powyżej, skutecznym rozwiązaniem problemu kradzieży w gastronomii jest instalacja profesjonalnego systemu monitoringu wizyjnego w strategicznych miejscach, takich jak kasy, magazyny i zaplecza, aby zapobiegać i rejestrować nieprawidłowości, przy czym niewątpliwie najistotniejszym miejscem są kasy, gdzie zalecamy montaż kamer wysokiej rozdzielczości z zoomem pozwalającym kontrolować przepływ gotówki oraz rejestrowanie sprzedaży na kasie fiskalnej. Warto również pamiętać o kamerach w miejscach składowania i obróbki produktów (magazyn, kuchnia), które również mają tendencję do ginięcia.
Świadomość istnienia sprawnego, nowoczesnego systemu kamer monitoringu skutecznie mobilizuje pracowników do uczciwej pracy i działa prewencyjnie przeciwko nadużyciom.
Niepożądane zachowania klientów
Monitoring pozwala również na przeciwdziałanie lub rejestrację innych niepożądanych sytuacji, tym razem z udziałem klientów lokalu, takich jak: oddalenie się bez uregulowania rachunku, bójki, kradzieże kieszonkowe lub agresja wobec pracowników lokalu. Widok kamer uświadamia osobom, które chciałby zjeść za darmo, że zostaną nagrane, zaś zarejestrowany materiał może trafić do odpowiednich służb, co spowoduje nie tylko konieczność zapłacenia rachunku, lecz również poniesienie konsekwencji prawych swojego działania.
Pozostałe funkcje kamer monitoringu w gastronomii
Monitoring w restauracji to również wygoda - instalacja monitora na barze pozwala mieć personelowi cały lokal pod obserwacją i sprawnie reagować na pojawienie się nowych klientów (np. w ogródku) lub konieczność podejścia do gościa, który już zakończył swój posiłek. Z kolei właściciel lokalu ma ciągły podgląd on-line na swoim telefonie, dzięki któremu zawsze wie, co dzieje się w jego restauracji, niezależnie od tego gdzie jest!